Az elmúlt évtized világgazdaságot ért jeletős és sokszor váratlan kihívások rávilágítottak a rugalmas ellátási láncok (supply chain resiliency) kialakításának jelenentőségére. De vajon képesek a vállalatok az ehhez szükséges jelentős beruházások végigvitelére? Ezt a kérdést járja körül Chris Rogers január első felében a Supply Chain Quarterly oldalán megjelent cikke.
Mit mutatnak a számok?
Chris Rogers elemzésében az elérhető (főként a S&P anyagaiból kiolvasható) gazdasági adatokból kiindulva vizsgált meg néhány fontos tényezőt. Lássuk ezeket és a szerző kapcsolódó meglátásait:
Beruházási hajlandóság: A gyártócégek üzemi/működési haszonkulcsa (operating margin) globálisan visszaesést mutat, mértékét pedig meghaladják a tőkekiadások. Ez mindenképp visszafogja a beruházási kedvet.
Készletek volumenének változása: A pandémia idején megfigyelt készletfelhalmozási stratégia, mellyel a cégek az ellátás biztonságot igyekeztek megalapozni, már kevésbé vonzó. Az adatok egyértelműen a készletek folyamatos csökkenését mutatták
Beszállítók diverzifikálása: A beszállítók diverzifikációjára tett erőfeszítések (melynek szintén starttégiai jelentőséget tulajdonítottak a pandémia során) csökkennek, a vállalatok inkább kevesebb beszállítót alkalmaznak a jobb árak biztosíása érdekében.
Szervezetfejlesztés és technológia megújulás: A vállalatok alacsonyabb forrásigényű, de a költségek hatékony csökkentését biztosító technológiai és szervezeti megoldásokat keresnek, mint például mesterséges intelligencia alkalmazása, vagy rugalmas üzleti szerződések készítése.
Változó stratégiák
Chris Rogers összegzése szerint bár az ellátási láncok működése a legtöbb iparágban normalizálódott (ami egyben kezdi felülírni a pandémiát követően kialakított stratégiákat [szerk.]), az újabb kockázatok miatt a rugalmasságba történő beruházások továbbra is fontosak.
A megismerhető adatok azonban azt mutatják, hogy a vállalatok nem képesek, vagy nem hajlandóak az ehhez szükséges beruházások végrehajtására. Ehelyett a technológiai beruházásokra, a személyzet és az ügyfélszolgálat kapcsolatokra, valamint a rugalmas műveletekre összpontosítanak, amelyek jóval olcsóbb útat kínálnak a rugalmasság biztosításához.
Teljes cikket a Supply Chain Quarterly oldalán találja.




