A múlt hét utolsó napjaiban kikerült a netre a Magyar Posta Logisztikának (MPL) tulajdonított, e-kereskedőknek szóló levele, melyben az általunk is hivatkozott jogszabálymódosításra, az abból eredő kötelezettségekre és saját üzleti lehetőségeikre hívják fel a figyelmet.
Az ajánlat
A kérdéses 685/2023. számú kormányrendelet elég széleskörű értelmezésre adott lehetőséget, melyről bővebb információ egészen az MPL frissen kiküldött leveléig nem volt elérhető (a neten keringő levelet a cikk végén teljes terjedelmében klözöljük). Nézzuk hát, mi az ami most talán tisztul:
Mi a magyarázat?
A kormányrendelet nem biztosít kizárólagosságot a Magyar Posta Zrt. részére […] Azonban a kormányrendelet alapján társaságunknak akkor is biztosítania kell a postai kézbesítési szolgáltatás nyújtását, ha minden más postai (kézbesítési) szolgáltató elzárkózik a kézbesítéstől.
Két mondatnyi szakaszban intézi el a Posta azt, amit a jogszabályalkotónak sem ártott volna. A cél ezek szerint nem a kizárólagosság megszerzése, hanem a szolgáltatás biztosítása. Utóbbi azonban nem tűnik életszerűnek, hiszen a CEP piac más résztvevői is szállítanak ma már a legkisebb településekre, legeldugottabb címekre.
Kié a feladat?
A kormányrendelet értelmében a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozásokat nem terheli szerződéskötési kötelezettség […]
Megjegyezzük azonban, hogy a jogszabálynak való megfelelésre […] közvetlenül Ön köteles […]
Az újabb két kiemelés jól rávilágít arra, elsősorban elsősorban kitől vár el többletmunkát a jogszabályalkotó. Adminisztratív részről nincs feladata, hacsak nem akar az e-kereskedő szerződni is a Postával. Technikai oldalról (a honlapok szükséges módosításai, a fejlesztések biztosítása) azonban az e-kereskedő a felelős. A Posta megtette azt amit tehet, de ebben neki valóban korlátozott a lehetősége. Ez az érintetteket nem vígasztalja.
Mik a számok?
Ez az, amit a következő hetekben a szakma részletesen elemezni fog – épp ezért most itt erre nem is teszünk kísérletet.
A közzétett, nem szerződéses partneri ajánlat azonban nagyjából megfelel a mostani piaci áraknak. Ami viszont kevésbé színpatikus, hogy szerződés nélkül a csomag „telephelyen” való felvétele nem megoldható. Ez azonban – véleményünk szerint – némileg szembemegy a magyarázatként megfogalmazott szolgálktatás-biztosítás céljaival.
Kérdések, melyekre továbbra sincs válasz
Sok felvetés maradt még mindig megválaszolatlan, melyek közül párat ide is felvezetük:
- Mik a rendelkezés valós indokai?
- Az MPL felkészült-e a módosításból eredő legfontosabb változásokra?
- Versenyjogilag megállja a helyét ez a rendelkezés?
- Miként fog/tud reagálni erre a piac többi szereplője?
- Lesz-e negatív következménye a CEP piac működésére/fejlődésére?
Ha a politikai közhangulat változásait ma már napi rendszerességgel mérik, egy ilyen módosításhoz szintén elvárható lenne valamilyen szakmai előkészítő anyag. No meg a nyilvánosság, vagy legalább a szakma bevonása…
*
Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a tájékoztató a Posta oldalán továbbra sem elérhető (mi nem találtuk), ami abból a szempontból mindenképp érdekes, hogy a velük szerződéses kapcsolatban nem álló kisebb vállalkozásokat hogyan akarják elérni.
Végül közöljük a neten keringő formalevél teljes szövegét:
Tisztelt Ügyfelünk!
Magyarország Kormánya döntött a postai szolgáltatások nyújtásának részletes szabályait tartalmazó 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet (Postai kormányrendelet) módosításáról, mely módosítás közvetlenül érinti az Ön üzleti tevékenységét is.
A Postai kormányrendelet hivatkozott módosítása a Magyarország területére értékesítő kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára előírja, hogy 2024. március 28-tól az általuk értékesített áruk kézbesítéséhez a honlapjukon választási lehetőségként tüntessék fel a Magyar Posta Zrt. által nyújtott postai (kézbesítési) szolgáltatást is.
A kormányrendelet nem biztosít kizárólagosságot a Magyar Posta Zrt. részére, az érintett kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások jogosultak tehát minden más postai (kézbesítési) szolgáltatóval is szerződést kötni, és azok elérhetőségét feltüntetni a honlapjukon. Azonban a kormányrendelet alapján társaságunknak akkor is biztosítania kell a postai kézbesítési szolgáltatás nyújtását, ha minden más postai (kézbesítési) szolgáltató elzárkózik a kézbesítéstől.
A kormányrendelet értelmében a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozásokat nem terheli szerződéskötési kötelezettség, nem szükséges írásos formájú szerződést kötni a Magyar Posta Zrt.-vel, elegendő a Magyar Posta Zrt. postai (kézbesítési) szolgáltatásának többi szolgáltatóval azonos módon történő feltüntetése a honlapon.
Tájékoztatjuk, hogy a jogszabályi kötelezettségnek történő megfelelés biztosítása céljából társaságunk felvette a kapcsolatot a legnagyobb ún. webshopmotor–fejlesztőkkel (pl.: WooCommerce, UNAS, Shoprenter, Shopify, Magento, Shoptet) annak érdekében, hogy a Magyar Posta Zrt. által nyújtott postai (kézbesítési) szolgáltatás lehetőségét határidőre elérhetővé tegyék rendszereikben ügyfeleik részére. Megjegyezzük azonban, hogy a jogszabálynak való megfelelésre nem a webshopmotor-fejlesztők, hanem közvetlenül Ön köteles, kérjük ezért, hogy Ön is érdeklődjön a fejlesztő partnerénél a fejlesztés státuszáról.
Amennyiben pedig az Ön kereskedelmi célú internetes honlapja egyedi webshopmotort használ, akkor szeretnénk felhívni a figyelmét, hogy ennek a határidőnek a figyelembevételével kezdje meg webáruháza honlapján a szükséges fejlesztést.
A Magyar Posta Zrt. a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára az egyedi szerződésben, vagy az általános szerződési feltételeiben meghatározott árakon biztosítja a postai (kézbesítési) szolgáltatás igénybevételének lehetőségét. Társaságunk az általános szerződési feltételekben a következő árakat kívánja alkalmazni:
Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db.
Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db.
Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db.
Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db.
Az Ön honlapján tehát – egyedi szerződés eltérő rendelkezése hiányában – a fenti árakat szükséges feltüntetni.
Társaságunk országszerte több mint 2200 postával, mintegy 350 mobilpostával, 550 MPL csomagautomatával rendelkező, országosan kiterjedt postai hálózatán keresztül biztosítja a csomagküldemények gördülékeny átvételének lehetőségét.
A Postai kormányrendelet végrehajtásának elősegítése céljából társaságunk általános szerződési feltételeiben a fent bemutatott egyedi csomagkézbesítési díjakat kínálja valamennyi kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás részére. A díjak igénybevételéhez nem kell egyedi szerződést kötni, regisztráció azonban szükséges. A regisztrációs felület már elérhető az alábbi linken: www.posta.hu/webaruhazi_regisztracio
Felhívjuk a figyelmét, hogy amennyiben az általános szerződési feltételeinkben meghatározott postai szolgáltatást veszi igénybe, abban az esetben az Ön vásárlója által megrendelt terméket nem áll módunkban háznál (vagyis az Ön telephelyén) felvenni, azt postahelyen lesz lehetőség feladni a megrendelő ügyfél számára.
Tájékoztatjuk arról is, hogy a Magyar Posta Zrt. az általános szerződési feltételei szerint nyújtott postai szolgáltatásnál magasabb szintű, nagyobb számú értéknövelt szolgáltatást és egyéb speciális feltételt tartalmazó postai (kézbesítési) szolgáltatás igénybevételére is lehetőséget biztosít azoknak, akik üzleti partnerként szerződnek. Szerződött üzleti partnereink részére a postai szolgáltatáshoz kapcsolódó többletszolgáltatásokat kedvezőbb áron nyújtjuk, és a megrendelt értékesített termékek háznál történő átvételére is lehetőséget biztosítunk.
Amennyiben Ön élni kíván a magasabb szintű szolgáltatás igénybevételének lehetőségével, az alábbi linkre kattintva kollégáinkkal felveheti a kapcsolat a részletek egyeztetése érdekében.