10.6 C
Budapest
2025. november 16.
spot_img
KezdőlapfenntarthatóságFenntartási költségek tarthatják távol a cégeket az elektromos teherautóktól?

Fenntartási költségek tarthatják távol a cégeket az elektromos teherautóktól?

Egy friss elemzés szerint az alacsony károsanyag-kibocsátású gépjárművek üzemeltetése jóval magasabb a dízel teherautókénál

A Paul Berger a Wall Street Journal oldalán az amerikai Ryder elemzésére hivatkozva igyekszik körbejárni egy, a komoly érdeklődők előtt bizonyára nem ismeretlen, de a szélesebb közönség előtt kevésbé tárgyalt témát, az elektromos teherautók jelentős fenntartási költségeinek kérdését. 

Az amerikai piacra vonatkozó elemzés szerint a fenntartási költségek közötti különbség – melynek elsődleges oka a teherautók súlyának növekedése –  egyre szembetűnőbb a dízel és az elektromos járművek között. A Ryder, amely 250 000 teherautót és furgont kezel különböző kiskereskedők és gyártók számára, arra a következtetésre jutott, hogy a vállalatok többsége jelenleg nem tudja vállalni ezt az átállassal járó költségnövekedést.

Kihívások

A teherautógyártóknak jelentős fejlesztéseket kell végrehajtaniuk (példaként csökkentve az akkumulátorok súlyát és töltési idejét, valamint növelve azok hatótávját) ha komoly kihívást szeretnének állítani a dízel járműveknek. A kormányzati támogatás jelenleg az Egyesült Államokban is biztosított (legyen szó akár a célzott támogatásokról, vagy a környezetvédelmi szabályozásról), a kereslet mégsem éri el a kívánt szintet. Az elektromos teherautók működtetése nehézkes és költséges, töltőállomások telepítése évekbe telhet, és a járművek hatótávja jelenleg még alacsonyabb a dízel járművekéhez képest.

Költségek

A Ryder által végzett elemzés szerint a könnyű elektromos furgonok üzemeltetési költségei évi több százalékponttal magasabbak hagyományos társaikhoz képest, de a nehezebb járművek esetében ez a különbség még hangsúlyosabbá válik. Az elektromos teherautók üzemeltetési költségei körülbelül kétszeresei a dízel járművekének.

Robert Sanchez, a Ryder vezérigazgatója kiemelte, hogy a költségkülönbség nagysága őket is meglepte. Elemzésük szerint ez az eltérés akár országos szinten is emelheti a fuvardíjakat, ami az inflációra is hatással lehet.

Dilemma

Az elektromos teherautók hosszú távon gazdaságosabbak lehetnek, mivel kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaznak, amik kevesebb karbantartást igényelnek, illetve az üzemanyagköltségek terén is megtakarítások érhetők el. Az elektromos járművek nagyobb tömege és hosszabb töltési ideje miatt azonban több járműre és sofőrre van szükség ugyanannyi áru szállításához, a gumiabroncsok gyorsabban használódnak és egyelőre a cseralkatrészek is jóval drágábbak/nehezebben hozzáférhetőbbek.

Konfiktusok

Miközben kormányzati szintről erős a nyomás az átállás felgyorsítására, a hely és országos szakmai szervezetek ellenzik az erre vonatkozó szabályok és előirások bevezetését. A cikk kiemeli az American Trucking Associations májusi állásfoglalását, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy az amerikai kamionos cégek 96%-a 10 vagy annál kevesebb teherautót üzemeltet, így az új, karbonsemlegesség irányába mutató előírások a számukra egyszerűen teljesíthetetlenek lesznek.

További részletek Paul Berger Wall Street Journal oldalán megjelent cikkében!

 

Forrás: WSJ
Fotó: ChatGPT

szerk.
szerk.https://logisztikablog.hu
A cikkek szerkesztéséhez és fordításához AI szoftvereket is alkalmazunk, az ebből adódó hibákat igyekszünk javítani. Amennyiben mégis hibát talál, kérjük jelezze a lenti e-mail címen.

Kapcsolódó cikkek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írd be a neved

Maradjunk kapcsolatban

829RajongókTetszik
96KövetőKövetés
- HIRDETÉS -

Legfrissebb